Pages

01 March 2012

bila kerja makan gaji...

assalamualaikum and salam 1 blogger 1 malaysia ...

phew.....ekceli entry kali ni agak panasss membakar plus plus bagi individu yang terlibat...aku salah seorang darinya yakni mangsa keadaan...setelah beberapa lama aku mencurahkan bakti, akhirnya aku tekad untuk meninggalkan kerja aku..itupun setelah aku menangis setitis dua lepas makan tengah hari  itu hari..wuaaaa...mak......bila ingat ingat balik, rasa sedih dan pilu bercampur baur..sakit tangkai jantung pikir...pedih ulu haty..
eh eh...
anda pedih ulu haty??jangan risau...cubalah gaviscon..pakar mengurangkan rasa pedih di bahagian perut dan ulu haty..

atau nak cuba yang baru...pink gitteuw...
nah!!amek kau..

ini double action..cepat sikit kau okay..ye tak??


hah sudah...ang ni kalau buat intro tak menyimpang dari tajuk memang tak sah...ada ja ang nak masuk iklan nu iklan ni...

********************************************

okay...hary ni nak kongsi kongsi sikit dengan ampa pasai kerjaya...uppsss..bukan nak tolong carikan ampa ampa kat luar sana any vacancies atau bagi ampa ampa gantikan position aku sekarang..ah..biarlah aku saja yang menanggung susah payah ini...isk...sob sob sob...aku senirik kerja tak tentu arah...dan disebabkan tu la aku buat entry ni...

banyak yang boleh kita kongsikan di sini terutamanya bagi yang sudah lama memulakan kerjaya..tak kiralah berapa usia anda kini...berapa banyak kerja anda telah tukar..pengalaman tetap pengalaman..dari pengalamanlah kita belajar menjadi manusia..belajar berfikir secara rasional...banyak yang kita tak tahu akhirnya dah jadi celah gigi ja nak buat...kan kan??
disebabkan terlalu banyak reason mengenai kerja makan gaji and di company swasta pulak kan...aku akan cerita satu demi satu..okay??
anda setujiu kan???
anda tak bangkang kan??

haaaa.....cam tu la readers yang baik...tak banyak kerenah...duduk diam diam...kalau setujiu angguk...kalau tak setujiu tarik muka...apa susah...aku tak mara...konfem...kalau ampa ada pendapat lagi bagus...scroll bawah and comment...easy like 1..2..3 rite..

antara pemerhatian dan pengalaman aku yang sekecil kuman ni la kan..orang selalu cakap macam ni..
"tauke cina ke dik? senang la kan?company besar..boss cina..gaji senang sikit..kalau melayu......"  uppsss...aku hanya senyum kambing..mana taknya. aku baru tiga hari cabut dari tempat kerja aku gara gara boss aku cina..tak semua cina macam tu..segelintir ja yang kedekut nak mamposss dah tu mengamalkan prinsip 'racist' lak tu..

hellooo...we are malaysian okay? kau berkira dengan orang melayu tapi kau letak nama company kau nama melayu...brand barang kau terang terang nama melayu..serius...ada ka masjid dalam kamus hidup orang cina??sedap pulak kau letak brand 'cap masjid'..'hayati'...bla bla bla... beli tanah orang melayu..buat tapak gudang kau sebelah pondok orang melayu...beli barang keluaran petani melayu...market kau orang melayu...driver lori kau orang melayu..tapi nak bagi duet sikit kau bising..dalam sehari kau suruh diorang hantar barang lima enam company luar kawasan tapi OT kau tak nak bagi..
dah..meh kita tengok one by one pulak..

KERJA

ha...yang ni paling aku bengang..ye aku tau...cina selalunya memang otakk bissnesssss...bab bab bisnes memang celah gigi ja la..melayu macam biasa..jadi kuli diorang..macam aku..dah tak boleh nak lari..gomen tanak hired orang macam kita...U tanak bagi peluang kat kita...terpaksalah kita keluar cari kerja..takkan nak duduk rumah lepak tengok tb makan tido online doplohpatjam..tak seronok la beb..

so, nak dijadikan cerita...one fine day...sedang enak enak aku cuci kereta..sepupu aku baru balik kerja terus menyapa.
sepupu : weyh..sedap ang dok basuk qeta...qajin ang no?ang balik awai ka qeni?

aku : hehe...nak buat macam mana..aku p qeja geng aku kata qeta aku macam baqu keluaq keleboq..malu aku..ni meqelit esok ada la  akai depa nak kata apa pulak kat aku..aku la takda OT..awai la.

sepupu : boss aku kata kalau ang nak qeja dia suquh pi esok..kalau tak pi esok dia ambik oqang laen pulak..

aku : aiseh..takkan esok kot?tempat qeja aku kena bagi notis seminggu..satgi depa tak bayaq gaji pulak naya aku..satgi la aku sembang laen dengan makabah aku..
[dalam hati aku berbunga bunga dah..bolehlah aku tambah pengalaman..lagipun hari aku intebiu tu, aku tengok boss dia okay...cam gud gud ja]

setelah berpikir dua tiga kali aku akhirnya bersetuju..kini tugas aku dah lain..bermain dengan kertas bagai..awal kerja tak banyak yang aku tau..tapi entah la...apa dajal  yang aku buat dekat dia pun aku tak tau..dia macam tak puas hati ja dengan aku..bukan aku sorang..geng geng melayu memang terasa..tapi disebabkan aku paling muda..dia ingat senang la dia nak pedajal aku kan..segala macam kerja dia mula timbunkan dekat meja aku..

pernah satu hari tu, tengah tengah aku sibuk mengurangkan timbunan kerja di meja,aku di suruh jadi runner...ambik dokumen and pergi bank..masa nak ke bank yang last, kereta buat hal..tak sempat nak masukkan duit..tengah tengah bandaraya alor setar pulak tu..malu aku..dah lah kereta serupa besi buruk..mamposs tengah jalan pulak..waktu tu dalam pukul tiga lebih..aku call dia bagitau kereta rosak..kau tau apa dia cakap?
"apa pasai you pi sana? you apa cari dekat sana? i panggil you pergi maybank mergong.. apa pasai you masok pekan?"
 memang sial lah..bukan nak tanya aku okay ke tak..kenapa kereta jadi macam tu ke..biadap! dah aku tau maybank tepi roundbout CP tu ja berukk..kalau aku tau maybank mergong tu dekat mana..tak ada la aku bersusah payah guna GPS phone aku bagai...tunggu punya tunggu..mekanik sampai..lepas beberapa ketika aku dapat call..sepupu aku tanya dokumen dah siap ke tak? jam asek melenggok meninggalkan aku tersipu sipu menunggu kereta di baiki..seminit dua..si mekanik bagitau kereta tak boleh bawak balik..bahaya..nanti mampos lagi..dia suruh orang ambik aku and kereta diorang tarik ke bengkel..aku pun call opis balik and tau pukul berapa baru diorang ambik aku?
ENAM PETANG waktu malaysia..!!
memang sial..
 dah sampai opis, dia senyum and tanya aku..
"amacam??best??esok you mai kerja tau..buat kerja you bagi habis"
aku pun angguk lemah..tak apa..OT jumaat double..tak ada la aku nak sakit haty sangat..
 esoknya...aku datang kerja melenggang..jumaat...bukannya nak kena keluar ke mana pun kan..huruf huruf di papan kekunci aku ketuk perlahan sambil menjeling kerja yang masih berbaki..entah sempat siap ke tidak..kang datang berukk tu tanya habislah aku..kedengaran bunyi tapak kaki dari luar opis..aku menoleh malas..dah datang pun..lepas melemparkan handbag ke dalam bilik,dia datang merapati aku..
"you pergi bank ok?"
 buat lagi berukk ni..
aku :saya tak bawak lesen dengan ic..
dia : balik ambik..
[aku mula nak maki tapi sabarkan hati]
dia : you datang dengan motor kan? tak pun you pergi naik motor uncle.
[roadtax uncle dah tak bayar setahun]..
aku : okay...
dia : you pergi maybank, standard chartered, uob,ocbc, and beli sekali charger henpon ok?
aku : okay...
[air mata dah bergenang..dia suruh aku OT bukan nak siapkan kerja..nak aku pergi bank rupanya]
aku pantas balik rumah and tengok tb buang setengah jam..capai kunci kereta and merayap ke pekan seketika..ampa nak tau aku kena masukkan duit dalam akaun sapa..dia dengan laky dia kot...mana baran punnn...diorang dari alor setar tapi berukk tak berukk sanggup masuk opis nak suruh aku pergi dengan motor..selalu jugak lah aku kena pergi bank semata mata nak bayar kereta dia, bayar ansuran rumah dia, hantar duit dekat family bibik dia, ambik statement itu ini atas kegunaan peribadi dia..
SIAL!!


GAJI

 ni satu hal lagi..kemain lagi kau bagi kerja and arah itu ini yang tak masuk akal, bab gaji kau berkira..janji kau bila dah konfem, gaji boleh kira laen..penipu la kau..membe aku dua tahun kerja baru kau naikkan gaji..itupun RM50 je sebab dia asek bertanya..baru baru  ni sepupu aku ada tanya kenapa tak naik gaji dia sekali? tau apa dia jawab?
"you gaji dah selalu naik.."
wad? dua tahun yang lepas kau cakap selalu?hebat kau berlakon..nak naik gaji kau berkira...tapi kalau ada salah sikit kau ugut nak potong gaji..cilaka kan kau ni..
 gaji bulanan pulak, kaum melayu paling mahal RM600..sial tak sial...bahagian akaun kalau chinese busuk busuk 1K lebih..melayu RM600 je..

BONUS

macam biasa kata sepupu aku, kat sini tak ada bonus hujung tahun..nanti raya cina baru dapat..
"taon ni aku tengok banyak barang keluaq..toke untung banyak..bonus lebih pa.."
kata sepupuku yang dah masuk tiga tahun berkhidmat di sana..tunggu punya tunggu...sampailah saat chinese new year..bonus di nanti penuh makna..bila kami cek akaun bank memasing..tak sampai setengah gaji..kaum cina dapat sampai dua bulan gaji..cash lagi...memang racist..angpau pun tak ada macam selalu...bila untung makin banyak..makin kedekut la pulak..

CUTI

 ini pun aku perasan masa raya cina hari tu..kaum cina diberi cuti seminggu padahal kami kami kaum melayu dapat dua hari SAHAJA..sehari dua sebelum raya pun dah cuti..itu okay lagi sebab raya diorang kan..tapi masa raya puasa pun cuti dua tiga hari ja..sehari sebelum raya sepupu and member kena buat OT sampai 8 malam..wad the.......ah...malasss nak maki sangat sangat...kang tiba tiba esok dapat call dari opis cakap dia dah betul betul bertukar jadi berukk...tak pasal..
cuti tahunan pulak, kami kami kaum melayu kena tunggu konfem..biasa la mana mana tempat pun macam tu..yang jadi tak puas hati ni bukan apa..kaum cina hari ni masuk esok dah dapat cuti tahunan and dideclair konfem jawatan..siap tak payah tulis sebab cuti dekat surat mintak cuti beb..hebatkan keRACISTan diorang..
 
PENDAPAT

kami kaum melayu di hired untuk tampung je kata mak aku..maksudnya, company kami buat bisnes makanan...so market diorang mestilah masyarakat majoriti yang tinggal di malaysia iaitu melayu..oleh itu, kena la pakai khidmat melayu bagi menarik minat masyarakat membeli makanan diorang..tapi lain pulak yang berlaku di dalam opis kami senirik..pendapat kami bagai angin lalu ja...kalau kaum diorang...cakap sikit ja dah angguk setuju macam burung belatuk..

RACIST

kesimpulan bagi point point di atas adalah RACIST..ye tak?? tengok balik bab kerja..kaum diorang diberi keselesaan dengan beban kerja yang minima...masa sembang dan makan yang maksima..kami baru bukak mulut sikit dah dijeling bagai nak dimakan..kena keluar tak kira masa..diorang lak tak payah jadi runner walau sesibuk mana pun orang lain..tak payah angkat bontot pun..bab gaji...dengan keselesaan kerja yang di beri, gaji pun tinggi...bonus pun banyak..boleh tersenyum sampai ke telinga..kami cukup bulan, dah kalut pergi bank..tak cukup duit la katakan..bab cuti..kami punya la susah..pernah sekali tu, sepupu aku mintak cuti..tau apa kata dia??
"kalau tak ada sapa sapa yang nak sign untuk ganti, kira cuti tak dapat la ok." sial kan??kalau diorang...senyap senyap ja cuti dua tiga hari..

okaylah...niat aku bukan nak menyumpah seranah boss aku ni..kadang kadang memang dia baik..contohnya ikot aku sampai ke tandas semata mata nak suruh aku cepat pergi bank bayar ansuran rumah dia..cakap makanan yang dia buat kenurik hari tu tak sedap...geli nak makan sebab ada habuk..tapi senyap senyap dia pergi mengkedarah sampai tak nampak kami dekat belakang..haha...memang perempuan la kau perempuan..patutlah ramai sangat orang keluar masuk opis..mana taknya..janji lain cakap lain..
done!!

p/s : jangan pandang orang yang hired ampa cantik, cakap macam gud gud je tu bagosss.....sekali kena makan tak habis..



Thanks For Reading!! Do Leave Your Comment If uollz Feel So!! ;]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...